Bonniers Trafikskola Online

Halkkörning - våra 4 bästa tips

halkkorning - halt underlag vid halkkörning

Halkkörning

Har du någonsin kört halkkörning eller suttit i en bil när någon annan har gjort det? Då vet du hur det känns när bilen plötsligt börjar bli svårare att kontrollera. Svängarna går långsammare och bromsen kanske inte tar alls. När det är halt ute är det mycket svårare att köra bil än vid andra underlag; särskilt när halkan beror på is men även regn kan ibland bidra till halka. Halt kan det också bli om kemiska ämnen har spillts ut på underlaget som bilen kör på.

Halkkörning under körkortsutbildningen

Det har länge varit ett krav att kunna klara sig på hal is som förare i den svenska förarutbildningen. Därför är halkkörning ett av de huvudsakliga momenten och examineras under den så kallade risktvåan. Risktvåan är den andra delen av den obligatoriska riskutbildningen.

Vad bör man tänka på under halkkörningen?

Oavsett om det gäller att köra på halkbana eller om man ska köra i en hal miljö ute i naturen så finns det några saker som kan vara bra att tänka lite extra:
• Överskatta inte din egen förmåga – Efter att ha blivit bekväm med att köra på torrt underlag så är det lätt hänt att man tror att hala vägar inte kommer bli en större utmaning. Det är däremot inte jämförbart över huvud taget och man bör därför snarare se sig själv som en nybörjare är man är ute på hal is eller annat halt underlag.
• Kör långsamt – Det är inte säkert att det kommer du kommer ha kontroll över bilen bara för att du kör långsamt men det är betydligt lägre risk att skada sig när man kör långsamt. Dessutom är det större chans att man hinner stanna innan olyckan är framme om hastigheten är lägre
• Inga hastiga rörelser – För att behålla greppet och friktionen mellan hjulen och underlaget så är det viktigt att inte svänga för snabbt även om det kan vara en naturlig reaktion. Precis som när man kör för snabbt så riskerar det att leda till att bilen börjar glida. Istället är det bättre att svänga lugnt och försiktigt.
• Använd vinterdäck – ibland kan det också vara halt under sommaren och då är det självklart svårare att vara förberedd på halkan. De flesta incidenter där halka är involverad sker däremot under vintern. Då ska man använda vinterdäck för att vara på den säkra sidan – annars kan man bli en fara för både sig själv och andra.